Sunday, November 2, 2008

Suraini Disa >>> 01psb07f2009

Tom Wright Architect RIBA .
(formerly Tom Wills-Wright)

Tom Wright merupakan seorang arkitek British. Reka bentuknya yang paling terkenal adalah Burj Al Arab di Dubai, Emiriah Arab Bersatu.Beliau di lahirkan di Croydon, di dalam bandar Greater London, United Kingdom pada 18 September 1957. Tom Wright telah mendapat pendidikan di Royal Russell School dan kemudiannya di Kingston University School of Architecture. Setelah mendapat kelayakan pendidikan pada tahun 1983, Wright pada masa ini telah berjayabekerja dengan Atkins.

Selepas 1999 Tom Wright telah meneruskan berkhidmat Atkins sebagai Head Architecture daripada Atkins HQ dalam Epsom, London. Di sini beliau mempunyai pembantu pereka projek-projek untuk beberapa pelanggan-pelanggan antarabangsa yang paling berprestij. kerjayanya beliau termasuk bekerjasama denagan Australasia, Timur Jauh, Timur Tengah, Eropah dan AS. Projek-projek contoh termasuk Al-Rajhi Tower dalam Riyadh, Lakeside Hotel, Tunisia dan Bahrain World Trade Centre.

Saya Suraini bt Disa sangat meminati gaya senibina Tom Wright kerana semua projek yang di jalankan oleh beliau akan mempertimbangkan aspek kontek persekitaran binaan.
Link : http://www.tomwrightdesign.com/

>Famous Design Tom Wright<

Burj Al -Arab (Tower of the Arabs)

Mula di bina pada tahun 1993 dan telah siap di bina pada tahun 1999 sebagai memujudkan satu ikon untuk dubai,United Arab Emirate, sebuah bangunan yang akan menjadi sinonim dengan kawasan seperti Sydney Opera House dengan sydny dan Eiffel Tower dengan paris.Hotel ini adalah terbina dalam berbentuk moden perahu layar bagi mencerminkan warisan pelaut dubai yang di gabungkan dengan satu aspek moden menampakan menglangkaui masa hadapan.

Burj Al-Arab(menara orang-orang arab) merupakan satu hotel mewah. 321m (1053 kaki) ia adalah bangunan paling tinggi di gunakan secara eksklusif sebagai sebuah hotel. Burj Al Arab di bina di atas sebuah pulau buatan sepanjangg 280 meter (919 kaki) dari Jumeirah mendarat, dan di hubungkan dengan satu jambatan secara lengkungan ke tanah besar. Ia adalah sebuah struktur yang ikonik.
Web : www.burj-al-arab.com/
: http://en.wikipedia.org/wiki/Burj_al-Arab

Firm

Atkins adalah satu firma perkhidmatan profesional menyediakan kejuruteraan, reka, merancang, pengurusan projek dan perkhidmatan perunding, berdasarkan di Epsom, United Kingdom. Dahulunya dikenali sebagai WS Atkins, ia adalah ditubuhkan dalam 1938 oleh Sir William Atkins. Menggaji Atkins kira-kira 18,000 menganggotai berdasarkan di 180 buah pejabat dalam 25 negara-negara. Projek-projek telah dijalankan dalam lebih daripada 150 buah negara. Untuk tahun berakhir 31 Mac 2008, Atkins dijana perolehan tahunan berkelebihan £1.3 bilion

Atkins adalah perunding kejuruteraan terbesar dalam UK,­ perunding berbilang disiplin dan terbesar di Eropah, terbesar perunding kejuruteraan UK di Timur Tengah dan kelapan dunia firma reka sejagat yang terbesar.Atkins adalah juga pekerja bayaran tertinggi dalam liga UK membina firma-firma pakar runding untuk sembilan tahun lepas.
Web : www.atkinsglobal.com
:
www.atkinsdesign.com

* nk tau lg pasal akitek pilihan?? meh just klik jew link tue k....macam2 adaaa Wooo!!:D

No comments:

Post a Comment